Ny cross & enduroförare
Att börja köra cross eller enduro.
Vad ska man tänka på som nybörjare på en crosshoj?
Skydda dig och din omgivning från olyckor. Använd hjälm, ryggskydd, kängor, knäskydd, handskar och heltäckande klädsel. Det går bra med begagnade eller lågprisgrejor, men nästan alltid så tjänar man på att köpa kvalitetsutrustning om man har tänkt sig att åka mycket.
En crosshoj är ett oregistrerat fordon som endast får köras på en besiktigad bana av en förare som är medlem i en Svemoansluten klubb (SMK Vingåker). Kör man på annat ställe så är det olovlig körning och inga försäkringar gäller.
En endurohoj ska vara laglig att åka med i trafiken och föraren skall ha giltigt körkort samt vara ansluten till en Svemoklubb för att få köra på ett vanligt endurospår. Vissa motorklubbar har banlisens för att köra enduro med oreggad hoj utan körkort på inhägnat område. SMK Vingåker har en sådan banlisens på sitt område men det finns för tillfället ingen permanent banslinga att åka på.
Hur stor motorcykel skall man välja då?
Välj en motorcykel som känns lagom stor, ”lekmotorcyklar” på 50 kubik är lagom till barn upp till 7 år, 80 kubik 5 till 10 år. Tävlingsmotorcyklar för barn finns i flera olika storlekar från 50 kubik men en 85 kubikare är lagom till en 8 till 14 åring beroende på hur lång man är. Fullstora motorcyklar för vuxna kan man börja köra i tonåren
när man har rätt längd, styrka och teknik. Är man en vuxen nybörjare ska man
inte heller välja någon med för stor och stark motor, det är bara jobbigt och
svårt. Man ska ha en 125 kubiks tvåtaktare eller 250 kubiks fyrtaktare,
effekten i dom kommer att räcka till och bli över, en 125 kubikare har 8 gånger
starkare motor en original eu moped. Börja försiktigt.
Vilken motorcykel skall manvälja då?
Köp en Japansk eller Europeisk tillverkad kvalitetsmotorcykel, gärna ett fabrikat som har en återförsäljare du trivs med på din hemort. Dagens motorcyklar är mycket slitstarka om man sköter dom, en välskött motorcykel som körts försiktigt kan vara riktigt bra även om den är tio år gammal men en tävlingsförare som kör
mycket och snabbt utan att serva motorcykeln kan förstöra en ny motorcykel på
några månader. Köp det finaste din ekonomi klarar, då får man minst problem och
många timmars rolig körning och du, lär dig att serva motorcykeln så håller den
bra också. Välkommen till gemenskapen i SMK Vingåker